Podpisana umowa na realizację obwodnicy Stargardu: spowoduje to zmiany dla kierowców
Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisał 31 lipca umowę z firmą Strabag dotyczącą budowy obwodnicy Stargardu, która będzie częścią trasy DK20. Nowa droga o długości 4,5 km położona będzie na wschód od miasta. Całkowita wartość tej inwestycji wynosi ponad 76 milionów złotych, a jej zakończenie przewidziane jest na czwarty kwartał 2027 roku w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Firma Strabag, która wygrała kontrakt, będzie miała 17 miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – informuje Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie. Z kolei prace budowlane mają potrwać 15 miesięcy, ale nie będą prowadzone w okresie zimowym, czyli od 16 grudnia do 15 marca.
Obwodnica Stargardu ma na celu poprawę płynności ruchu drogowego. Obecnie kierowcy muszą pokonywać odległość 7,4 km przez centrum miasta na trasie DK20, od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin. Dzięki nowej obwodnicy trasę skrócą o 2,9 km, co znacząco zmniejszy czas przejazdu ze względu na ograniczenia prędkości, skrzyżowania i przejścia dla pieszych w centrach miast.
Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP – dodaje Grzeszczuk. Trasa rozpocznie się od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10, a kończyć się będzie około 500 metrów za granicą Stargardu, gdzie będzie wpinać się w obecny przebieg DK20. Projekt obejmuje również budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk.
Obok obwodnicy Stargardu, rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030 przewiduje jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Są to m.in. budowa obwodnicy Gryfina na DK31 z planowanym zakończeniem w IV kwartale 2024 roku oraz Szczecinka na DK20, której ukończenie planowane jest na II kwartał 2025 roku. Na koniec bieżącego roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20.