Plan wprowadzenia rocznego biletu miejskiego za 365 zł w Szczecinie nieprzyjęty

Plan wprowadzenia rocznego biletu miejskiego za 365 zł w Szczecinie nieprzyjęty

Decyzją miejskich urzędników, Szczecin nie zaoferuje swoim mieszkańcom biletów rocznych na publiczny transport w cenie 365 złotych. Wnioskodawca petycji zaproponował, aby bilety w tej cenie były dostępne na wszystkie linie autobusowe i tramwajowe. Pomysł ten został jednak odrzucony przez tzw. resortowe komisje Rady Miasta, wliczając w to Komisję Skarg, Wniosków i Petycji, której przewodniczy radny Dariusz Smoliński (PiS).

Jak tłumaczy przewodniczący, rozumiejąc intencje stojące za petycją, byłby skłonny do obniżenia cen biletów publicznego transportu miejskiego. Niemniej jednak, plany te pokrzyżowało wprowadzenie biletu metropolitalnego, którego kosztów było trudno przewidzieć. Dlatego też zdecydował się zagłosować przeciwko tej inicjatywie, argumentując, że nie jest to odpowiedni moment na jej realizację.

Swoje spojrzenie na sprawę przedstawił również radny Marek Duklanowski z klubu Prawa i Sprawiedliwości. Według niego, choć petycja nie jest inicjatywą uchwałodawczą, warto byłoby się nad nią zastanowić. Głosując za petycją, nie głosowalibyśmy za wprowadzeniem rocznego biletu miejskiego w cenie 365 złotych, ale raczej za poparciem samej idei.

Jednak radni postanowili podzielić argumentację magistratu, który zakładał już wprowadzenie Szczecińskiego Biletu Metropolitalnego. Ten nowy rodzaj biletu umożliwi mieszkańcom korzystanie zarówno z SKM, jak i komunikacji miejskiej na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, objętego projektem budowy SKM. Istotnym elementem tego projektu jest oferowanie prostego, zintegrowanego biletu kolejowo-komunalnego, zachęcającego do rezygnacji z transportu indywidualnego na rzecz transportu zbiorowego.

W przeciwnym razie, ewentualne wprowadzenie biletu proponowanego przez petycję byłoby niezgodne nie tylko z planami rozwoju publicznego transportu miasta, ale także – na obecnym etapie realizacji projektu Szczecińskiego Biletu Metropolitalnego – nie bylibyśmy w stanie dokonać solidnej analizy finansowej tego przedsięwzięcia.

W rezultacie, petycja obywatelska dotycząca „biletu 365”, wzorowanego na rozwiązaniach zastosowanych w Słupsku, została odrzucona większością głosów (20 za odrzuceniem, 2 przeciw, przy 5 wstrzymujących się).