Podpisana umowa na realizację budowy obwodnicy Mierzyna – zmiany w przyszłym układzie drogowym Szczecina
Podpisano umowę realizacyjną między miastem a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dotyczącą budowy obwodnicy Mierzyna. Projekt jest gotowy, obecnie trwa proces uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przetarg na wykonawcę prac ma zostać ogłoszony w pierwszym kwartale 2025 roku.
Planowana obwodnica Mierzyna będzie miała około 4,8 km długości. Jej początek zostanie umiejscowiony przy skrzyżowaniu na końcu ulicy Ku Słońcu, w sąsiedztwie CH Ster, gdzie powstanie rondo. Trasa początkowo skierowana będzie na północ do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego, a następnie skręci na zachód, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na styku z ulicą Nasienną zaplanowane jest kolejne rondo i na końcu będzie połączona z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina w węźle Dołuje.
Piotr Zieliński, rzecznik prasowy ds. inwestycji dla miasta, podkreśla, że nowa droga jest jednym z elementów układu drogowego związanego z dojazdami do Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Zadaniem tego projektu jest usprawnienie komunikacji, poprawa bezpieczeństwa i umożliwienie szybszego dojazdu do węzłów obwodnicy.
Koszty budowy nowej infrastruktury na terenie Szczecina pokryją miasto, co stanowi około 54,5% całości obwodnicy. Wieloletnia prognoza finansowa przewiduje na ten cel 122 mln złotych, ale ostateczna kwota zostanie znana po rozstrzygnięciu przetargu. GDDKiA pokryje koszty dla części trasy poza granicami Szczecina, co stanowi około 45,5% całego projektu.
Podczas projektowania trasy obwodnicy mieszkańcy skrzyżowania ulic Łukasińskiego i Nasienną wnioskowali o odsunięcie jezdni od ich domów oraz przedłużenie ekranów akustycznych. GDDKiA wyjaśnia jednak, że zmiana przyjętych rozwiązań projektowych na tym etapie jest niemożliwa. Decyzja środowiskowa w tej sprawie została wydana już w 2014 roku.
W trakcie projektowania trasy obwodnicy pojawiły się kontrowersje dotyczące alei kasztanowców rosnących wzdłuż ulicy Łukasińskiego. Z początku większość z ponad 80 drzew miała zostać ścięta, ale dzięki dodatkowym analizom udało się nieco zmniejszyć zakres wycinki. Niemniej jednak, wiele drzew zostanie wyciętych.
Wykończenie obwodnicy Mierzyna zaplanowane jest na 2028 rok, a w tym samym czasie powinien być gotowy odcinek Kołbaskowo – Police, który jest częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Natomiast budowa fragmentu Police – Goleniów, z 5-kilometrowym tunelem pod Odrą, potrwa około trzy i pół roku dłużej.