Finalizacja modernizacji ulicy Sosabowskiego w Szczecinie: Usprawniony ruch i bezpieczeństwo

Finalizacja modernizacji ulicy Sosabowskiego w Szczecinie: Usprawniony ruch i bezpieczeństwo

Zakończenie prac związanych z odnowieniem ulicy Sosabowskiego w Szczecinie jest na horyzoncie. Wszystkie wymagane zgody zostały uzyskane, a całkowite otwarcie drogi zaplanowano na piątek, 28 lutego. Celem tej inwestycji jest usprawnienie transportu w zachodnich częściach miasta oraz zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Modernizacja obejmowała stworzenie dwupasmowej arterii o długości 1200 metrów, która łączy obecną ulicę Sosabowskiego z ulicą Szafera. Każdej jezdni przydzielono dwa pasy, a dwukierunkowy tor tramwajowy znajduje się pomiędzy nimi. Dzięki temu, sieć tramwajowa w Szczecinie rozszerzyła się o dodatkowe dwa kilometry, co zdecydowanie poprawi połączenia północno-zachodnich dzielnic z centrum miasta. Pętla tramwajowo-autobusowa Krzekowo została wyeliminowana, a jej rolę przejęła nowa pętla na osiedlu Zawadzkiego.

Inwestycja zawierała również utworzenie nowych przystanków tramwajowych i autobusowych. Wzdłuż ulicy Sosabowskiego zbudowano trzy zintegrowane przystanki dla autobusów i tramwajów oraz jeden dodatkowy przystanek tramwajowy. Zrealizowano także dwie zatoki autobusowe, co usprawni korzystanie z komunikacji miejskiej i poprawi płynność ruchu. Nowe wiaty na przystankach zapewnią schronienie przed złymi warunkami pogodowymi, a dodatkowe ławki podniosą komfort oczekiwania na transport.

Odnowienie objęło także wybudowanie nowych chodników i ścieżek rowerowych, które połączą ulicę Sosabowskiego z ulicami Romera, Taczaka i Łukasińskiego. Dzięki tym zmianom piesi i rowerzyści będą mogli bezpiecznie poruszać się po tej części miasta, korzystając ze specjalnie wyznaczonych tras. Nowe drogi dla rowerów podniosą atrakcyjność ekologicznego transportu i zmniejszą zależność od samochodów.

Ważnym elementem modernizacji było również wprowadzenie nowoczesnego oświetlenia ulicznego. Zamontowane energooszczędne lampy LED mają na celu nie tylko poprawę widoczności po zmroku, ale również oszczędność energii i redukcję kosztów eksploatacji. Ponadto zamontowano elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci oraz nowe znaki drogowe, które zwiększą czytelność przestrzeni miejskiej.

Koszt całkowity inwestycji wyniósł 102 miliony złotych. Projekt był realizowany przez konsorcjum firm Tormel i Stanled I, zgodnie z ustalonym harmonogramem. Częściowe otwarcie nowego odcinka dla ruchu samochodowego miało miejsce 24 czerwca 2024 roku. Wówczas kierowcy mogli korzystać z jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Kilka dni później, 29 czerwca 2024 roku, tramwaje linii 5 i 7 rozpoczęły kursowanie na nowym torowisku.