Szczecin: Do kiedy rozliczyć podatek od nieruchomości w 2025 r.?
Posiadasz dom, mieszkanie lub działkę w Szczecinie? Początek roku to dla wielu mieszkańców czas na rozliczenie podatku od nieruchomości. Sprawdź, jakich formalności musisz dopełnić i jakie terminy obowiązują.
Jak rozliczyć podatek od nieruchomości w Szczecinie?
Podatek od nieruchomości to jedna z najważniejszych danin lokalnych, płacona w ratach każdego roku przez właścicieli, użytkowników wieczystych oraz posiadaczy gruntów, obiektów budowlanych lub ich części.
Organem podatkowym właściwym dla tego podatku jest Urząd Miejski w Szczecinie. Zakres obowiązków różni się jednak w zależności od tego, czy właścicielem nieruchomości jest osoba fizyczna, czy prawna. Poniżej wyjaśniamy, jak wygląda rozliczenie podatku od nieruchomości w Szczecinie w 2025 roku u tych dwóch grup.
Osoby fizyczne nie składają dokumentów każdego roku. Przy nabyciu nieruchomości wypełniają i przekazują do urzędu informację IN-1 wraz z wymaganymi załącznikami. Na podstawie zawartych w dokumentach danych organ podatkowy wylicza wysokość podatku od nieruchomości i informuje o niej osobę fizyczną drogą pisemnej decyzji. Każdego roku Urząd Miejski w Szczecinie wydaje nową decyzję – właściciel nieruchomości nie ma obowiązku ponownego składania informacji IN-1.
Osoby prawne do końca stycznia każdego roku składają deklarację DN-1. Wyliczają w niej samodzielnie wysokość podatku od nieruchomości. Uzyskaną wartość dzielą na 12 rat i wpłacają bez wezwania na konto organu podatkowego. W przypadku osób prawnych Urząd Miejski w Szczecinie nie wydaje decyzji o wysokości podatku.
Terminy i formalności
W decyzji wydawanej dla osób fizycznych określone są także kwoty oraz terminy zapłaty rat podatku od nieruchomości. Jeśli wysokość daniny przekracza 100 zł, obowiązują następujące terminy:
- Do 15 marca
- Do 15 maja
- Do 15 września
- Do 15 listopada
Podatek od nieruchomości nieprzekraczający 100 zł podlega płatności jednorazowo w terminie pierwszej raty.
Osoby prawne płacą daninę w 12 ratach proporcjonalnych, płatnych do 15 dnia każdego miesiąca. Wyjątkiem jest rata za styczeń, którą należy uiścić do 31 stycznia.
W przygotowaniu dokumentów potrzebnych do rozliczenia podatku od nieruchomości pomocny może się okazać kreator Przyjaznych Deklaracji – narzędzie to krok po kroku prowadzi użytkownika przez wszystkie formalności.
Ważne! Terminowe regulowanie zobowiązań związanych z podatkiem od nieruchomości jest bardzo ważne. Każdy dzień spóźnienia naraża podatnika na odsetki karne za zwłokę.
Sposób zapłaty podatku od nieruchomości
Najwygodniejszą formą zapłaty podatku od nieruchomości jest przelew na rachunek bankowy urzędu. Osoby fizyczne znajdą numer konta w otrzymanej decyzji. Natomiast osoby prawne muszą go sprawdzić na stronie urzędu. Istnieje też możliwość płatności gotówkowej w kasie lub zapłaty u wyznaczonego inkasenta.
Ważne! Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się przepisy dotyczące definicji budynku i budowli. Część podatników posiadających tego typu obiekty musi zgłosić zmianę ich klasyfikacji. Dotyczy to m.in. silosów i innych budowli, których głównym parametrem technicznym jest pojemność, a które w poprzednim stanie prawnym mogły być klasyfikowane jako budynki. Informację IN-1 należało złożyć do 14 stycznia 2025 r. Natomiast deklarację DN-1 – do 31 stycznia. Po spełnieniu dodatkowych warunków termin ten osoby prawne mogą wydłużyć do 31 marca 2025 r.