Modernizacja bocznicy kolejowej PKP Intercity – Szczecin Zaleskie Łęgi za ponad 100 mln zł

Modernizacja bocznicy kolejowej PKP Intercity – Szczecin Zaleskie Łęgi za ponad 100 mln zł

Przeprowadzono gruntowną modernizację bocznicy kolejowej PKP Intercity – Szczecin Zaleskie Łęgi, której koszt przekroczył 100 milionów złotych. W wyniku prac powstały tam między innymi nowoczesne obiekty takie jak automatyczna myjnia i hala napraw. Ta bocznica zlokalizowana na Międzyodrzu, codziennie wyprawia w trasę 23 pociągi, w tym słynne Pendolino. Od grudnia ubiegłego roku, kiedy to zakończyła się rozbudowa infrastruktury technicznej, bocznica jest w stanie obsłużyć większą liczbę składów kolei.

Hanna Jażdżyk, członek zarządu PKP Intercity, przypomina, że jeszcze rok temu mycie pociągów odbywało się ręcznie. Obecnie proces ten jest znacznie bardziej efektywny i dokładny – cały skład jest myty w ciągu niecałej godziny. Ponadto zużycie wody zostało znacznie ograniczone, dzięki systemowi zamkniętego obiegu. Przed rokiem niektóre operacje naprawcze i przeglądowe wymagały przesyłania wagonów do zaplecza technicznego w Gdyni. Teraz wszystkie procedury są przeprowadzane lokalnie, w nowo wybudowanej hali, wyposażonej w nowoczesny sprzęt.

Automatyczna myjnia ma długość około 200 metrów i została wyposażona w trzy samojezdne portale z dyszami i szczotkami rozmieszczonymi wzdłuż toru. Pojazdy różnego typu – lokomotywy, wagony pasażerskie oraz elektryczne zespoły trakcyjne – mogą być tam dokładnie umyte. Myjnia została również wyposażona w oczyszczalnię ścieków działającą w obiegu zamkniętym, co umożliwia wielokrotne wykorzystanie tej samej wody. Dodatkowo zainstalowany został system gromadzenia deszczówki.

Dodatkowym efektem rozbudowy bocznicy kolejowej w Szczecinie jest instalacja zewnętrznego systemu zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem. Podgrzewany płyn przeciwoblodzeniowy jest rozpylany pod niskim ciśnieniem na wybrane części pojazdów, tworząc na nich ochronną powłokę zapobiegającą przyklejaniu śniegu.

Nowa hala napraw ma również 200 metrów długości i jest wyposażona w specjalistyczne podnośniki umożliwiające wymianę wózków. Zlokalizowane tam urządzenia umożliwiają przeprowadzanie nawet najbardziej skomplikowanych i specjalistycznych napraw, które wcześniej wymagały współpracy z zewnętrznymi jednostkami.

Projekt modernizacji bocznicy kolejowej w Szczecinie zakładał również rozbudowę infrastruktury torowej. Wybudowano dodatkowe tory o łącznej długości 3700 metrów, kanał przeglądowy dla pojazdów o długości 200 metrów oraz tor wyciągowy o długości 260 metrów, który pozwala na wykonywanie manewrów z taborem bez konieczności korzystania z infrastruktury zewnętrznej. Dodatkowo stworzono 11 nowych rozjazdów oraz dodatkowy wyjazd z parku postojowego w kierunku stacji Szczecin Główny, co znacznie poprawiło funkcjonalność bocznicy. Sieć trakcyjna została rozbudowana o blisko 4 kilometry.

Koszt całkowitej modernizacji bocznicy PKP Intercity – Szczecin Zaleskie Łęgi wyniósł ponad 106 mln zł. Prace zostały wykonane przez firmę Torpol.