S10 za pół miliarda: Nowa droga z Warszawy do Szczecina zrewolucjonizuje komunikację!

S10 za pół miliarda: Nowa droga z Warszawy do Szczecina zrewolucjonizuje komunikację!

Budowa drogi ekspresowej S10 stanowi kluczowy projekt infrastrukturalny, którego celem jest usprawnienie komunikacji pomiędzy Warszawą a Szczecinem. Inwestycja ta, realizowana etapami w różnych regionach Polski, budzi wiele zainteresowania i dyskusji. Jak wygląda aktualny stan prac nad tym ambitnym przedsięwzięciem?

Dlaczego droga ekspresowa S10 jest tak istotna?

Droga ekspresowa S10, o planowanej długości około 410 km, to jedna z najważniejszych inwestycji w Polsce. Trasa zaczyna się w Szczecinie i biegnie przez północną Wielkopolskę, województwo kujawsko-pomorskie, aż po Mazowsze, gdzie połączy się z innymi strategicznymi trasami, w tym z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Jej ukończenie ma kluczowe znaczenie dla poprawy krajowego systemu transportowego.

Aktualny stan prac na odcinku Łowicz Wałecki – Piecnik

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Łowicz Wałecki – Piecnik, który ma długość 14,8 km. Jest to już szósty odcinek na Pomorzu Zachodnim, dla którego złożono taki wniosek. Jeśli procedury administracyjne będą przebiegać bez opóźnień, decyzję można oczekiwać na przełomie pierwszego i drugiego kwartału przyszłego roku, co umożliwi rozpoczęcie budowy.

Zakończenie tego odcinka planowane jest na 2028 rok, przy czym sama budowa ma trwać 22 miesiące z uwzględnieniem przerw zimowych.

Szczegóły finansowania i zakresu prac

Podpisana w październiku 2024 roku umowa na realizację odcinka Łowicz Wałecki – Piecnik, którego wykonawcą jest firma Budimex, opiewa na kwotę 538 mln zł. Projekt przewiduje budowę dwóch węzłów drogowych oraz licznych obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty i estakady. W związku z przebiegiem trasy przez tereny leśne, planowane są również przejścia dla zwierząt.

Odcinek ten będzie pełnił rolę obwodnicy Mirosławca, umożliwiając przejazd poza miastem od północy i łącząc się z sąsiednimi fragmentami S10.

Postępy prac w województwie zachodniopomorskim

W województwie zachodniopomorskim trwa budowa siedmiu fragmentów S10 o łącznej długości 100 km. Pierwsze umowy podpisano w maju 2024 roku dla odcinków Piecnik – Wałcz oraz Suchań – Recz. W kolejnych miesiącach złożono wnioski o decyzje ZRID dla następnych odcinków, co obejmuje również ocenę wpływu inwestycji na środowisko.

Do końca listopada planuje się złożenie wniosku dotyczącego ostatniego odcinka pomiędzy Szczecinem Kijewem a Szczecinem Zdunowem.

Status projektu S10 na Mazowszu

Na Mazowszu prace nad drogą S10 są w fazie uzgodnień dotyczących jej przebiegu. Trwają przygotowania dokumentacji techniczno-ekonomiczno-środowiskowej, a spotkania z mieszkańcami gmin, przez które ma przebiegać trasa, odbyły się na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakończenie tych działań planowane jest na koniec 2025 roku.

Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej oraz opracowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, co ma nastąpić w 2026 roku. Projekt obejmuje również budowę nowego odcinka drogi ekspresowej nr 50, co jest częścią większej koncepcji Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Podsumowanie i dalsze kroki

Budowa drogi ekspresowej S10 to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce, które ma na celu usprawnienie transportu między wschodnią a zachodnią częścią kraju. W Zachodniopomorskiem trwają intensywne prace nad kilkoma odcinkami trasy, podczas gdy na Mazowszu projekt jest jeszcze w fazie planowania i uzgodnień. Realizacja tej inwestycji nie tylko poprawi warunki komunikacji, ale także wpłynie na rozwój gospodarczy obszarów, przez które biegnie. Wszystkie te kroki mają na celu zakończenie całości prac do końca dekady, co znacząco przyczyni się do poprawy infrastruktury transportowej Polski.