Szczecin: Nowe nabrzeże i głębokość doków w stoczni Gryfia – inwestycja za 140 mln zł zakończona!

W Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia zakończono jedną z największych inwestycji ostatnich dekad. Realizacja projektu, którego koszt wyniósł 140 milionów złotych, obejmowała modernizację Nabrzeża Gdyńskiego oraz budowę pirsu i pogłębienie basenu do 17 metrów. Wszystko to ma na celu przygotowanie stoczni na przyjęcie nowego, ogromnego doku za dwa lata.
Rozwój infrastruktury stoczniowej
Władze MSR Gryfia zaprezentowały nową infrastrukturę, w której centralnym punktem jest 235-metrowy dok planowany na połowę 2027 roku. Inwestycja ta, o wartości około 140 milionów złotych, obejmowała nie tylko modernizację nabrzeża, ale także budowę 57-metrowego pirsu oraz dalb cumowniczych. Kluczowe było również przygotowanie placu składowo-remontowego i wymiana infrastruktury technicznej. Nowe kable energetyczne zostały umieszczone ponad 30 metrów pod dnem Odry.
Prezes MSR Gryfia, Daniel Opas, podkreśla strategiczne znaczenie tej inwestycji. Nabrzeże gotowe jest na przyjęcie nowoczesnego doku nr 8, co otworzy stoczni nowe możliwości w zakresie realizacji skomplikowanych projektów remontowych. To ważny krok w kierunku zwiększenia potencjału stoczni, która będzie mogła obsługiwać jednostki o nośności do 80 tysięcy ton.
Wyzwania i realizacja projektu
Realizacja inwestycji rozpoczęła się pod koniec 2022 roku, a wykonawcą projektu została firma Doraco, wyłoniona w trzecim przetargu. Poprzednie przetargi nie przyniosły rozstrzygnięcia z powodu braku chętnych wykonawców. Decyzję o rozbudowie infrastruktury oraz budowie nowego doku podjął ówczesny minister gospodarki morskiej, Marek Gróbarczyk.
W trakcie ceremonii otwarcia przebudowanych nabrzeży, wiceprezes Doraco, Radosław Jarosiewicz, przyznał, że była to najtrudniejsza realizacja w historii firmy w Polsce. Zaznaczył również, że wszystkie podmioty zaangażowane w projekt, w tym generalny wykonawca i podwykonawcy, były polskimi firmami.
Finansowanie i perspektywy na przyszłość
Środki na inwestycję zostały zabezpieczone przez państwowy Fundusz Rozwoju Spółek, który jest właścicielem Gryfii oraz Stoczni Szczecińskiej Wulkan, gdzie powstaje nowy dok. Paweł Porzycki z FRS wyraził nadzieję, że za niecałe dwa lata dok o ogromnych rozmiarach stanie się kluczowym aktywem stoczni.
Nowa konstrukcja umożliwi remonty jednostek o długości do 230 metrów i szerokości do 36 metrów. Maksymalna nośność nowego doku wynosić będzie około 27 tysięcy ton, podczas gdy obecnie stocznia obsługuje jednostki o długości do 215 metrów i nośności do 16 tysięcy ton.
Szczegóły techniczne inwestycji
Kierownik projektu „Modernizacja infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy Nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie”, Lech Lechmański, przedstawił szczegóły techniczne modernizacji. Oprócz prac nad Nabrzeżem Gdyńskim, zmodernizowano także odcinek Nabrzeża Gdańskiego oraz przygotowano place składowe o nośności 4 ton na metr kwadratowy. Celem tych działań jest zapewnienie nowemu dokowi najlepszej możliwej infrastruktury.
Lechmański zwrócił uwagę na trudności związane z realizacją projektu w roku 2022, gdy sytuacja geopolityczna była niestabilna, a rynki borykały się z problemami dostaw i zakupów stali. Podkreślił wkład swojego poprzednika, Jarosława Trybuchowicza, w przygotowanie projektu i uzyskanie niezbędnych pozwoleń.
Stocznia Gryfia zatrudnia obecnie około 450 pracowników, a na jej terenie działają liczni podwykonawcy. Nowa infrastruktura zostanie natychmiast wykorzystana, co jest istotne nie tylko dla samej stoczni, ale również dla całego regionu i gospodarki morskiej.
Budowa nowego doku pływającego w stoczni Wulkan za Odrą już trwa, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2027 roku. Dwa z trzech elementów konstrukcji o wymiarach 235 x 47 x 19 metrów i masie 12 tysięcy ton są już gotowe.