Szczecin w drodze do nowoczesności: dwie firmy walczą o dostawę 22 nowych autobusów

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” ogłosiło przetarg na zakup nowoczesnych autobusów, mających wzmocnić flotę miejskiego transportu publicznego. W przetargu uczestniczą znane marki: MAN i Solaris. W ramach tego przedsięwzięcia zaplanowano zakup 4 autobusów jednoczłonowych oraz 18 przegubowych pojazdów z napędem typu mild hybrid.
Planowane wydatki i oferty
Miasto Szczecin przeznaczyło na zakup tych jednostek 8,1 miliona złotych brutto na autobusy krótkie i 48,7 miliona złotych brutto na pojazdy przegubowe. Tymczasem, złożone przez firmy oferty nie mieszczą się w tych ramach finansowych. Oferta firmy MAN wynosi 9 736 680 złotych za część dotyczącą autobusów jednoczłonowych oraz 55 814 940 złotych za część przegubową. Natomiast Solaris zaproponował kwoty odpowiednio 9 407 040 oraz 52 892 460 złotych brutto.
W związku z tym, że obie oferty przekraczają planowany budżet, konieczne będzie uzyskanie zgody miejskich władz na dalsze działania w tym postępowaniu.
Kluczowe kryteria wyboru
Przy ocenie ofert zastosowane zostaną następujące kryteria: cena (60%), liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi (10%), zużycie paliwa (10%), mierzone według testu SORT 2, oraz długość gwarancji (20%). Gmina Miasto Szczecin odpowiada za zamówienie, a postępowanie prowadzi SPA „Dąbie” Sp. z o.o.
Specyfikacja techniczna pojazdów
Dla autobusów jednoczłonowych o długości 12 metrów wymagane są: silnik wysokoprężny o mocy co najmniej 180 kW wspierany przez moduł hybrydowy o mocy minimalnej 14 kW, zużycie paliwa do 34,45 litrów na 100 km oraz minimum 85 miejsc, z czego 28 siedzących. Ponadto, autobusy muszą zapewniać co najmniej 10 miejsc siedzących na poziomie niskiej podłogi oraz przestrzeń na wózek, rower lub wózek inwalidzki o wymiarach 200×70 cm. Dodatkowo, wymaga się oświetlenia LED, klimatyzacji i monitoringu z dziewięcioma kamerami.
Pojazdy przegubowe (18 metrów) muszą być wyposażone w silniki o mocy co najmniej 220 kW w połączeniu z modułem hybrydowym o mocy minimalnej 14 kW i zużywać nie więcej niż 48,5 litrów paliwa na 100 km. Muszą one posiadać minimum 140 miejsc (39 siedzących) oraz co najmniej 14 miejsc siedzących na poziomie niskiej podłogi. Wymagana jest również przestrzeń wielofunkcyjna o wymiarach 200×70 cm i wyposażenie w LED-owe oświetlenie, klimatyzację oraz monitoring z dziesięcioma kamerami.
Terminy realizacji dostaw
Autobusy jednoczłonowe mają być dostarczone między 1 lutego a 30 kwietnia 2027 roku. Dostawy pojazdów przegubowych będą realizowane w dwóch etapach: pierwsza transza 9 autobusów od 1 lutego do 30 kwietnia 2027 roku, a kolejne 9 jednostek w okresie od 1 lutego do 31 marca 2028 roku.