Nowa trasa rowerowa łączy Redlin z Białogardem!

Nowa trasa rowerowa łączy Redlin z Białogardem!

Nowy odcinek ścieżki rowerowej, łączący Redlino z Białogardem, oficjalnie startuje z fazą budowy. Jest to kolejny krok w rozwoju Starego Kolejowego Szlaku – jednej z najważniejszych tras rowerowych regionu Pomorza Zachodniego. Ta inwestycja przyciąga uwagę zarówno lokalnych mieszkańców, jak i turystów, którzy coraz częściej planują aktywny wypoczynek w tej części kraju.

Nowoczesne połączenie na mapie tras rowerowych

Trwają prace nad powstaniem 4,8-kilometrowego odcinka ścieżki rowerowej, który umożliwi wygodny i bezpieczny dojazd z Redlina do Białogardu. Fragment przebiegać będzie od skrzyżowania dróg wojewódzkich numer 163 i 112 aż do ulicy Olimpijskiej. W granicach obu miejscowości nowa trasa będzie miała formę ciągu pieszo-rowerowego, co pozwoli na swobodne korzystanie zarówno pieszym, jak i rowerzystom. Istotną częścią inwestycji jest także przebudowa przepustów, co zapewni bezproblemowy przejazd nawet podczas intensywnych opadów.

Znaczenie Starego Kolejowego Szlaku

Stary Kolejowy Szlak pełni rolę nie tylko lokalnej trasy, ale jest elementem spójnej sieci rowerowej Pomorza Zachodniego. Szlak rozpoczyna się na wybrzeżu w okolicach Koszalina, z odnogami prowadzącymi z Mielna i Kołobrzegu, które łączą się w Białogardzie i biegną dalej do Wałcza. Finalna długość trasy wyniesie 190 kilometrów, łącząc Morze Bałtyckie z malowniczym Pojezierzem Wałeckim, co stanowi wyjątkową propozycję dla miłośników aktywnej turystyki.

Poprawa komfortu i bezpieczeństwa

Aktualne działania nie ograniczają się wyłącznie do budowy nowych fragmentów. Przewidziano także oznakowanie oraz częściową modernizację już istniejącego odcinka między Bezprawiem a Karlinem. Ten fragment, liczący 30,8 km, w większości przebiega po dedykowanej infrastrukturze rowerowej i dawnych nasypach kolejowych. To rozwiązanie podnosi poziom bezpieczeństwa użytkowników i sprawia, że trasa jest dostępna dla osób w każdym wieku.

Terminy realizacji i finansowanie inwestycji

Za wykonanie prac odpowiada firma ONDE S.A., która zobowiązała się zakończyć budowę w ciągu 260 dni od momentu podpisania umowy. Koszt realizacji tej fazy projektu został oszacowany na 10,63 miliona złotych. Zakończenie robót planowane jest na przełom października i listopada bieżącego roku, co oznacza, że już tej jesieni rowerzyści będą mogli korzystać z nowej infrastruktury.

Kolejne odcinki i rozbudowa sieci

W najbliższych tygodniach zakończą się również prace nad fragmentami wchodzącymi w skład trzeciego etapu, obejmującymi gminy Białogard, Będzino, Świeszyno oraz Mielno. Rozbudowa sieci rowerowej trwa w rejonie Karlina, przy drodze krajowej nr 6, a także na trasie pomiędzy Żeleźnem a Wronim Gniazdem. Pozwoli to spiąć w całość kluczowe odcinki i wyeliminować luki w infrastrukturze.

Wykorzystanie dawnych tras kolejowych

Projektanci Starego Kolejowego Szlaku wykorzystują w maksymalnym stopniu dawne nasypy kolejowe. Takie rozwiązanie daje możliwość poprowadzenia tras po stabilnym i równym terenie, z dala od intensywnego ruchu samochodowego. Przykładem jest odcinek z Białogardu do Wardynia Górnego, gdzie trasa prowadzi cichymi drogami lokalnymi, co szczególnie doceniają mniej doświadczeni rowerzyści oraz rodziny z dziećmi.

Plany na przyszłość i wsparcie unijne

Zapowiedzi inwestorów obejmują ogłoszenie przetargów na budowę kolejnych fragmentów – m.in. pomiędzy Złocieńcem a Wałczem, a także odcinka Świdwin – Wardyń Górny. Mimo napotykanych trudności proceduralnych, prace będą kontynuowane i obejmą również oznakowanie wszystkich nowych tras. Cały projekt korzysta z funduszy unijnych, które przyspieszają rozwój sieci rowerowej i czynią region Pomorza Zachodniego jeszcze bardziej atrakcyjnym dla entuzjastów turystyki rowerowej.

Źródło: Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie