Most nad Chełszczącą w tarapatach: kolizje z wodociągami opóźniają budowę

Most nad Chełszczącą w tarapatach: kolizje z wodociągami opóźniają budowę

Przebudowa mostu nad rzeką Chełszczącą, kluczowego dla lokalnej infrastruktury, staje się coraz bardziej złożonym przedsięwzięciem. Wykonawcy musieli zmierzyć się z niespodziewanymi komplikacjami technicznymi, które wpłynęły na harmonogram prac. Zderzenie z istniejącymi systemami wodociągowymi i kanalizacyjnymi wymusiło zmiany w planach, co oznacza, że nowa konstrukcja zostanie ukończona dopiero w styczniu 2026 roku.

Utrudnienia w realizacji inwestycji

Początkowo zakładano, że most będzie gotowy do końca 2025 roku. Jednak konieczność przebudowy kolidujących instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych zmusiła inżynierów do wprowadzenia znaczących modyfikacji w projekcie. Przeniesienie starego wodociągu i jego dostosowanie do nowych warunków było priorytetem dla kontynuacji budowy. Aktualnie, firma Strabag, odpowiedzialna za ten projekt, ukończyła utwardzanie poboczy, a najtrudniejsze prace skupiają się na obszarze przeznaczonym pod nowy most.

Aktualny stan prac i nadchodzące zadania

Dotychczas wykonano już istotne prace, takie jak usunięcie starych pali oraz zakończenie zbrojenia i betonowania fundamentów dwóch podpór mostu. W najbliższych tygodniach zaplanowano betonowanie ścian żelbetowych drugiej podpory oraz wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, co jest kluczowe dla zapewnienia trwałości konstrukcji.

Innowacyjny projekt nowego mostu

Nowo projektowany most, o długości przekraczającej 15 metrów, ma znacząco poprawić bezpieczeństwo i komfort podróży przez rzekę Chełszczącą. Obiekt będzie miał dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 metra, oraz chodnik i ścieżkę pieszo-rowerową, co zwiększy jego dostępność dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowe udogodnienia, takie jak szerokie kapy pod chodnikiem i ścieżką rowerową, mają na celu poprawienie komfortu użytkowania przez mieszkańców.

Przeszłość i przyszłość mostu

Stary most, zbudowany w 1990 roku, był oparciem dla lokalnego transportu dzięki solidnej konstrukcji z prefabrykowanych belek i żelbetowych przyczółków. Choć jego stan techniczny był zadowalający, zdecydowano się na budowę nowego mostu, który lepiej odpowiada współczesnym normom i rosnącym wymaganiom transportowym, związanym m.in. z intensyfikacją ruchu ciężarowego.

Realizacja nowego mostu jest istotnym krokiem w kierunku modernizacji lokalnej infrastruktury drogowej. Jednakże, projekt ten wymaga nie tylko czasu, ale i przezwyciężenia licznych wyzwań technicznych, nieuniknionych w tak skomplikowanych przedsięwzięciach budowlanych.

Źródło: ZDiTM Szczecin