Warsztaty profilaktyczne dla młodzieży: jak radzić sobie z uzależnieniami behawioralnymi

Warsztaty profilaktyczne dla młodzieży: jak radzić sobie z uzależnieniami behawioralnymi

W powiecie polickim rozpoczęto realizację innowacyjnego programu, który stawia sobie za cel wzmacnianie odporności młodzieży na zagrożenia związane z uzależnieniami behawioralnymi. Projekt ten wyróżnia się nie tylko podejściem opartym na edukacji praktycznej, ale także szerokim wsparciem dla całego środowiska szkolnego.

Jak warsztaty wspierają młodzież

Nowy cykl warsztatów ruszył w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruchowo. Zajęcia prowadzone są w taki sposób, aby uczestnicy mogli nie tylko zdobywać wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim rozwijać umiejętności wykrywania pierwszych sygnałów uzależnień oraz radzenia sobie z presją rówieśniczą i własnymi emocjami. Organizatorzy szczególny nacisk kładą na wypracowanie zdolności zachowania równowagi pomiędzy światem cyfrowym a realnym, co w dzisiejszych czasach stanowi coraz większe wyzwanie dla młodych osób.

Rola rodziców i nauczycieli w profilaktyce

Koncepcja programu zakłada, że skuteczna prewencja nie jest możliwa bez zaangażowania dorosłych. Dlatego przygotowano dedykowane spotkania i materiały dla nauczycieli oraz rodziców. Dzięki temu mogą oni lepiej rozumieć mechanizmy uzależnień i szybciej reagować na zmiany w zachowaniu dzieci. Takie podejście pozwala na budowanie wspólnoty wsparcia wokół młodzieży zagrożonej problemami uzależnień.

Źródła finansowania i cele projektu

Program „UZALEŻNIENI od hejtu? STOP 3.0” realizowany jest przy wsparciu finansowym wojewody zachodniopomorskiego w ramach „Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej na lata 2025–2028”. Priorytetem projektu jest nie tylko ograniczanie negatywnych skutków uzależnień behawioralnych, ale również propagowanie zdrowych nawyków korzystania z nowych technologii i kształtowanie postaw odpowiedzialności cyfrowej.

Specjalistyczne warsztaty i kompleksowe wsparcie skierowane do młodzieży, opiekunów oraz nauczycieli sprawiają, że uczestnicy projektu otrzymują praktyczne narzędzia do rozpoznawania zagrożeń i świadomego funkcjonowania w świecie, w którym granice między rzeczywistością a przestrzenią wirtualną są coraz mniej wyraźne.

Źródło: facebook.com/starostwopolice