Historia, która zaczyna się od czterech tramwajów: Modertrans Poznań ma szansę dostarczyć Szczecinowi nową flotę niskopodłogowych pojazdów

Historia, która zaczyna się od czterech tramwajów: Modertrans Poznań ma szansę dostarczyć Szczecinowi nową flotę niskopodłogowych pojazdów

Jedynym zgłoszonym oferentem w przetargu na dostawę czterech dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych dla Szczecina jest firma Modertrans Poznań. Oferując kwotę 63,728 milionów zł brutto, poznańska firma wpasowała się w planowany budżet miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie, ustalony na 63,766 miliony zł.

Po otrzymaniu oferty, komisja przetargowa rozpoczęła analizę dokumentów przedłożonych przez Modertrans. W tym celu sprawdzają oni, czy oferta oraz firma jako wykonawca spełniają wszystkie wymogi postawione w przetargu – wyjaśnił Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich.

Jeżeli umowa zostanie sfinalizowana, do końca maja 2026 roku Modertrans będzie musiał dostarczyć do Szczecina zamówione tramwaje i dodatkowo zestaw specjalistycznego sprzętu serwisowego oraz pojazd techniczny.

Oprócz tego, w warunkach przetargu występuje opcja zamówienia do ośmiu dodatkowych tramwajów. Decyzja w tej sprawie musi zapaść najpóźniej do końca lutego 2025 roku, a koszt każdego kolejnego pojazdu wynosić będzie 12 milionów zł netto.

Możliwość zakupu dodatkowych tramwajów jest uzależniona od uzyskania przez Tramwaje Szczecińskie dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy. Spółka już złożyła odpowiedni wniosek i teraz oczekuje na decyzję Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Decyzja o przyznaniu dofinansowania powinna zapaść jeszcze przed końcem bieżącego roku – poinformował Wojciech Jachim.

Mieszkańcy Szczecina są już zapoznani z produktami firmy Modertrans. Po ulicach miasta jeżdżą wysokopodłogowe Moderusy Alfa oraz częściowo niskopodłogowe Moderusy Beta. Teraz mogą oczekiwać całkowicie niskopodłogowego tramwaju z serii Moderus Gamma, który zapewne będzie posiadać minimum 45 miejsc siedzących oraz 155 stojących. Dodatkowo, wymagane są takie udogodnienia jak klimatyzacja, rampy dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, gniazda USB, hotspot Wi-Fi oraz monitoring.

Dwukierunkowe tramwaje są nie tylko praktyczne w codziennym użytkowaniu, ale także niezastąpione podczas remontów torowisk, gdy tylko jedna nitka jest dostępna dla ruchu – zaznaczył Wojciech Jachim. Obecnie Szczecin posiada sześć takich tramwajów, które również zostały dostarczone przez Modertrans Poznań.

Ostatni raz Szczecin zakupił całkowicie niskopodłogowe tramwaje ponad dekadę temu, w latach 2011-13. Były to pojazdy marki Swing, dostarczone przez bydgoską Pesę. Tym razem jednak ta firma nie przystąpiła do przetargu.