Inspektorzy sanepidu oceniają standardy letniego wypoczynku dzieci i młodzieży w Zachodniopomorskiem
Państwowa Inspekcja Sanitarna dokonuje oceny standardów letniego wypoczynku dzieci i młodzieży. Kontrole, które mają miejsce każdego roku do zakończenia wakacji, obejmują nie tylko kwestię żywienia uczestników, ale również warunki sanitarne panujące na koloniach oraz obozach. Po przekroczeniu połowy okresu letniego wypoczynku, na podstawie informacji z różnych obiektów w województwie zachodniopomorskim, można stwierdzić, że sytuacja jest całkiem dobra. Niemniej jednak, wydano pewną ilość mandatów i nałożono kary.
Do 5 sierpnia operatorzy zgłosili do bazy danych Ministerstwa Edukacji Narodowej łącznie 3230 wypoczynków dla dzieci i młodzieży w regionie zachodniopomorskim. Wśród nich było 1988 pobytów w hotelach lub innych tego typu obiektach, 507 w miejscach sporadycznie wykorzystywanych do rekreacji, 49 obozów namiotowych z infrastrukturą komunalną na stałe oraz 81 bez stałej infrastruktury komunalnej. Dodatkowo, zgłoszono 605 półkolonii, które odbyły się w miejscu zamieszkania. Łącznie, wypoczywało tam 146 024 dzieci i młodzieży.
Podczas letniego okresu wypoczynku, Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła kontrolę 441 turnusów, realizując łącznie 473 inspekcje. Te obejmowały: 209 pobytów w hotelach lub innych obiektach świadczących usługi hotelarskie, 71 w miejscach sporadycznie wykorzystywanych do rekreacji, 49 obozów namiotowych oraz 112 półkolonii – wylicza Małgorzata Kapłan, rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie. W kontrolowanych placówkach przebywało łącznie 21 931 dzieci i młodzieży.
Na podstawie przeprowadzonych kontroli wynika, że większość wypoczynków odbywała się w odpowiednich warunkach sanitarnych i higienicznych. Jednak na 18 turnusach inspektorzy zauważyli pewne nieprawidłowości.
Inspektorzy sanepidu zidentyfikowali nieodpowiedni stan sanitarno-techniczny pomieszczeń sanitarnych i pokoi gościnnych, a także toalet. Nie były to jedynie miejsca, gdzie wypoczywały dzieci, ale również pomieszczenia pracownicze. Zwrócono uwagę na niewystarczającą liczbę urządzeń sanitarnych, brak bielizny pościelowej na kołdrach i poduszkach, brak prześcieradeł. W niektórych miejscach stwierdzono nieprawidłowości w przechowywaniu żywności oraz zły stan sprzętu kuchennego i tzw. bloków żywienia. Nadal problemem jest brak dokumentacji zdrowotnej pracowników obsługujących obiekty, w których przebywają uczestnicy.
Rzecznik WSSE poinformował, że wydano 3 decyzje płatnicze oraz 1 merytoryczną za stwierdzone nieprawidłowości w zakresie Higieny Dzieci i Młodzieży, a także nałożono 9 mandatów karnych o łącznej wartości 2100 zł. W zakresie Higieny Komunalnej wydano 2 decyzje płatnicze oraz 7 merytorycznych za stwierdzone nieprawidłowości, a dodatkowo wystawiono 8 mandatów karnych o sumie 2900 zł. W zakresie Higieny Żywności i Żywienia wydano 12 decyzji płatniczych oraz 10 merytorycznych za stwierdzone nieprawidłowości, a dodatkowo wystawiono 16 mandatów karnych na sumę 4900 zł.
Inspeci sanepidu odwiedzają obiekty kolonijne i obozowe nie tylko podczas regularnych kontroli, ale również reagują na interwencje uczestników wypoczynku, ich opiekunów lub rodziców. W całym regionie wpłynęło 18 takich interwencji.
Zgłoszonych 18 interwencji okazało się dziesięć zasadnych, a osiem niezasadnych – dodaje M. Kapłan.