Zakończenie budowy nowego odcinka ulicy Sosabowskiego w Szczecinie: Zmiany w komunikacji miejskiej

Zakończenie budowy nowego odcinka ulicy Sosabowskiego w Szczecinie: Zmiany w komunikacji miejskiej

W Szczecinie ukończono prace nad budową nowego odcinka ulicy Sosabowskiego. Wszystkie cztery pasy ruchu na tym odcinku zostały udostępnione dla ruchu kołowego w piątek, 28 lutego. Od następnego dnia, czyli soboty, zaczęły obowiązywać nowe rozwiązania dotyczące komunikacji miejskiej.

Między skrzyżowaniem ulic Romera i Modrej a starą częścią ulicy Sosabowskiego powstała 1200-metrowa droga dwukierunkowa, wyposażona w ścieżkę rowerową i chodniki. Dodatkowo zbudowano torowisko i trakcję tramwajową na całej długości ul. Sosabowskiego z połączeniem do ul. Żołnierskiej, rondo na skrzyżowaniu ulic Szerokiej i Żniwnej oraz skrzyżowanie ulic Sosabowskiego i Żołnierskiej. Powstały także trzy przystanki autobusowe i tramwajowe, jeden przystanek tramwajowy i dwie zatoki autobusowe. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w lutym 2023 roku i planowo zakończyły się po dwóch latach.

W piątek na nowo wybudowanym odcinku wprowadzono stałą organizację ruchu: wszystkie cztery pasy zostały otwarte dla ruchu kołowego, a przejazdy z ulic Żołnierskiej i Klonowica w kierunku Sosabowskiego zostały odblokowane.
Dodatkowo uruchomiono sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach ulic Sosabowskiego z Żołnierską i Sosabowskiego z Żniwną.

W czerwcu poprzedniego roku, kiedy prace nad projektem były jeszcze w toku, otwarto nowe torowisko wzdłuż ulic Żołnierska, Sosabowskiego i Szafera dla ruchu tramwajowego. Wtedy też usunięto starą, niefunkcjonalną pętlę na Krzekowie. Dzięki nowemu połączeniu torowemu tramwaje linii „piątka” i „siódemka” teraz dojeżdżają do pętli na osiedlu Zawadzkiego. W tym samym miesiącu udostępniono dla ruchu kołowego jedną nitkę nowej części ulicy Sosabowskiego.

Drugi i trzeci etap przebudowy ulicy Szafera kosztowały 105 mln zł brutto. Gmina Szczecin zdołała pozyskać połowę tej kwoty z rządowego funduszu Polski Ład.

Otwarcie nowo wybudowanego odcinka ulicy Sosabowskiego spowodowało szereg zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Od 1 marca br. tramwaje linii 5 i 7 będą zatrzymywać się na nowych przystankach „Krzekowo”, a autobus linii 60 powróci na stałą trasę i będzie obsługiwał przystanki „Żołnierska” i „Krzekowo Kościół”.