Szczecin na czwartym miejscu w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025!

Szczecin na czwartym miejscu w Rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025!

W rankingu miast najbardziej przyjaznych kierowcom na rok 2025, przygotowanym przez Oponeo.pl oraz Yanosik, Szczecin osiągnął czwarte miejsce. Badanie objęło 19 największych miast w Polsce, a kryteria oceny obejmowały między innymi koszty utrzymania pojazdu, komfort podróży oraz bezpieczeństwo na drodze.

Ogólne wyniki rankingu

Wśród dziewięciu największych miast Polski, czyli tych, których liczba mieszkańców przekracza 300 tysięcy, Bydgoszcz zaskoczyła wszystkich, zdobywając pierwsze miejsce. Na drugim miejscu znalazł się Lublin, a Warszawa i Kraków wspólnie zajęły trzecią pozycję. Poza podium, Szczecin uplasował się na czwartej pozycji, wyprzedzając Łódź i Wrocław. Gdańsk, mimo swojego rozmiaru i znaczenia, znalazł się dopiero na szóstej pozycji, a Poznań zamknął stawkę na ostatnim miejscu.

Dlaczego Szczecin?

Szczecin może pochwalić się dobrą prędkością jazdy poza centrum, niskim poziomem kolizji oraz zaawansowaną infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych. Mimo to, wysokie koszty związane z wymianą opon i ubezpieczeniem OC nie wpływają korzystnie na jego ocenę. Dodatkowo, zmiany w systemie płatnego parkowania, wprowadzone w maju, takie jak wzrost cen oraz nowe strefy parkowania, nie zostały przyjęte z entuzjazmem przez kierowców.

Śląskie miasta na czele mniejszych aglomeracji

Wśród miast o populacji poniżej 300 tysięcy mieszkańców, Śląsk niezmiennie dominuje. Sosnowiec już po raz trzeci z rzędu zdobył pierwsze miejsce, a Częstochowa i Gliwice towarzyszyły mu na podium. Katowice, mimo awansu, musiały ustąpić miejsca Radomiowi, kończąc na piątej pozycji.

Zasady tworzenia rankingu

Rankingi oparto na obiektywnych danych liczbowych zebranych w siedmiu kategoriach. System Yanosik, dzięki swoim 5 milionom aktywnych użytkowników, dostarcza wiarygodnych informacji pochodzących bezpośrednio od kierowców. Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., do której należy Yanosik, podkreśla, że takie podejście zapewnia rzetelne i reprezentatywne wyniki.

Kategorie oceniane w rankingu

  • Średnie prędkości jazdy: Szczecin zajmuje trzecie miejsce po Warszawie i Lublinie, osiągając średnią prędkość 24 km/h w centrum i 40 km/h poza nim.
  • Liczba kolizji: Szczecin zanotował 3226 kolizji rocznie, co daje mu drugie miejsce po Wrocławiu przy współczynniku 8,3 kolizji na tysiąc mieszkańców.
  • Strefy płatnego parkowania: Miasto zajmuje przedostatnie miejsce ze względu na wysokie średnie ceny parkowania.
  • Liczba stacji ładowania aut elektrycznych.
  • Podstawowe koszty utrzymania samochodu: Ceny paliw, ubezpieczenie OC i koszt wymiany opon.

Zmiany w ocenie carsharingu

W przeciwieństwie do lat ubiegłych, w tym roku nie oceniano już usługi carsharingu. Jak zauważyła Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl, chociaż zestawienia liczbowych danych nie zawsze w pełni oddają rzeczywistość, dają one solidną podstawę do porównania miast pod względem ważnych dla kierowców aspektów.

Kryteria udziału w rankingu

Liczba mieszkańców jest jedynym kryterium kwalifikującym miasta do udziału w rankingu. Analiza obejmuje te same największe miasta Polski od początku istnienia rankingu. Podział na dwie grupy populacyjne ma na celu uzyskanie miarodajnych i sprawiedliwych wyników. Warto dodać, że samorządy i instytucje miejskie nie mają wpływu na proces tworzenia rankingu, dostarczając jedynie ogólnodostępne dane dotyczące stref płatnego parkowania.