Reinstalacja zabytkowej wiaty na peronie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Reinstalacja zabytkowej wiaty na peronie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Rozpoczęło się ponowne montowanie zabytkowej wiaty na nowo zaprojektowanym peronie wyspowym, który jest częścią Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Betonowe kielichy, będące kluczowymi elementami konstrukcji, zostały już ustawione na wyznaczonym miejscu, podparte tymczasowymi wspornikami. Przewidziano także budowę kładki, która będzie prowadzić bezpośrednio ze stacji kolejowej do stadionu.

Jak informuje Michał Dębowski, miejski konserwator zabytków, po zakończeniu prac techniczno-inżynierskich przystąpi się do konserwacji estetycznej i ochronnej oryginalnej powłoki betonowej. Zabytkowa wiata będzie więc nie tylko funkcjonalna, ale również zachowa swój historyczny charakter.

Całość prac jest realizowana przez firmę Anero PSA. Proces demontażu i ponownego montażu betonowych kielichów był skomplikowany i wymagał zaangażowania dwóch dźwigów o łącznej wadze 320 ton oraz wielogodzinnych przygotowań. Taki wysiłek wynikał z faktu, że wiata jest wpisana do rejestru zabytków i nie mogła być po prostu zburzona.

Wcześniejszy projekt modernizacji przystanku Pogodno zakładał destrukcję zabytkowej wiaty. Dopiero po interwencji miłośników historii, architektury oraz kolei (m.in. prawnika Igora Podeszwika i architekta Tomasza Sachanowicza) zapadła decyzja o ochronie i konserwacji betonowej konstrukcji.