Szczecin inwestuje w ekologię: 22 nowoczesne autobusy hybrydowe na ulicach miasta
W Szczecinie zawiązano nową umowę na dostawę 22 niskopodłogowych autobusów typu mild hybrid, które będą produkowane przez firmę Solaris Bus & Coach. Ta nowa flota ma wesprzeć Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie w unowocześnianiu transportu miejskiego.
Podpisanie umowy
Gmina Miasto Szczecin, jako zamawiający, podpisała umowę na zakup autobusów w Urzędzie Miasta. W imieniu miasta umowę sygnowali zastępcy prezydenta Michał Przepiera oraz Łukasz Kadłubowski. Solaris reprezentował Dyrektor Sprzedaży Waldemar Wlazło. Kontrakt opiewa na kwotę 62 299 500 PLN i obejmuje cztery autobusy jednoczłonowe oraz osiemnaście dwuczłonowych.
Specyfikacja techniczna autobusów
Autobusy przegubowe będą wyposażone w silnik wysokoprężny Euro VI z mocą co najmniej 220 kW, wspierany przez moduł hybrydowy z dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy minimum 14 kW. Zużycie paliwa nie przekroczy 48,5 l/100 km. Te pojazdy, o długości 18 metrów, pomieszczą minimum 140 pasażerów, z czego 39 miejsc jest siedzących, a 14 dostępnych z poziomu podłogi. Autobusy jednoczłonowe będą miały silnik o minimalnej mocy 180 kW oraz podobny moduł hybrydowy. Pojazdy te, mające 12 metrów długości, pomieszczą 85 pasażerów, w tym 28 miejsc siedzących.
Komfort i bezpieczeństwo
Nowe autobusy zaoferują płaską podłogę na całej długości, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie. Dodatkowo, będą wyposażone w przestrzeń przystosowaną do przewozu rowerów i wózków. Komfort podróży zapewni klimatyzacja całopojazdowa oraz oświetlenie LED z regulacją natężenia. Bezpieczeństwo zagwarantuje system monitoringu złożony z 9-10 kamer.
Harmonogram dostaw
Dostawy autobusów zostały podzielone na dwie części. Część pierwsza, obejmująca cztery sztuki, zostanie zrealizowana w okresie od 1 lutego do 30 kwietnia 2027 roku. Druga część, z dziewięcioma autobusami, trafi do Szczecina w tym samym okresie, natomiast ostatnie dziewięć sztuk zostanie dostarczonych do końca marca 2028 roku.
Możliwość rozszerzenia zamówienia
Umowa zawiera opcję zakupu dodatkowych 22 autobusów w tej samej cenie. Szczecin ma sześć miesięcy na decyzję o rozszerzeniu zamówienia, co jest istotne z uwagi na zmiany prawne, które od 2026 roku wymuszą zakup wyłącznie autobusów zeroemisyjnych przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców.
Plany na przyszłość
Władze Szczecina zdecydowanie dążą do modernizacji transportu miejskiego. Jak podkreśla Łukasz Kadłubowski, miasto planuje kolejne zakupy, w tym sześć nowoczesnych autobusów dla SPA Klonowica. Michał Przepiera dodaje, że miasto przygotowuje się do unijnych naborów na 50 kolejnych autobusów, w tym elektrycznych i wodorowych, co wpisuje się w strategię ekologicznego rozwoju miejskiego transportu.
Źródło: Urząd Miasta Szczecin
