Plan budowy wiaduktu przy ul. Pomorskiej nadal nie zrealizowany

Plan budowy wiaduktu przy ul. Pomorskiej nadal nie zrealizowany

Rozpoczęte w 2018 roku prace nad dokumentacją niezbędną do budowy wiaduktu na ul. Pomorskiej, mającego zastąpić istniejący przejazd kolejowy, dotychczas nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Brak odpowiednich funduszy na realizację tej inwestycji jest głównym powodem stagnacji. Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta, odpowiedzialny za inwestycje, zapewnia, że jeśli tylko pojawi się możliwość zdobycia potrzebnych środków, miasto spróbuje o nie aplikować.

Ze względu na częste kursy pociągów przez Dąbie, obszar przy rogatkach kolejowymi na ul. Pomorskiej jest regularnie zablokowany przez długie kolejki samochodów. Stąd właśnie pojawił się pomysł budowy wiaduktu, który miałby za zadanie wyeliminować korki oraz podnieść bezpieczeństwo ruchu drogowego. Niestety, proces ten utknął na początkowej fazie planowania.

Wojciech Dorżynkiewicz, radny Koalicji Obywatelskiej, zwrócił się do prezydenta z interpelacją dotyczącą działań Urzędu Miasta w kontekście tej inwestycji. Pytał, jakie kroki zostały do tej pory podjęte, a jakie są planowane na najbliższy czas, aby przyspieszyć realizację projektu.

W odpowiedzi prezydent Przepiera przypomniał, że miasto zdecydowało się w 2018 roku na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, mającego na celu ubieganie się o dofinansowanie budowy. W ramach tej koncepcji, planowany wiadukt drogowy nad linią kolejową miałby dwukierunkową jezdnię asfaltową o szerokości 7 metrów, obustronne chodniki i drogę rowerową. Zmiany miałyby dotyczyć również obszaru wokół planowanego wiaduktu. W planach była budowa dodatkowych rond na skrzyżowaniach ulic Jesiennej i Pomorskiej oraz Pomorskiej, Gierczak i Goleniowskiej. Rozważana była też możliwość stworzenia parkingów Park&Ride i Bike&Ride, miejsc postojowych dla taksówek oraz przystanków komunikacji miejskiej.

Miasto ubiegało się wspólnie z PKP PLK o dofinansowanie z programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III – część przejazdowa”. Niestety, projekt Szczecina znalazł się jedynie na liście rezerwowej i nie otrzymał dofinansowania.

Magistrat nie bierze pod uwagę możliwości realizacji tej inwestycji wyłącznie ze środków z budżetu miasta. W związku z tym pomysł budowy wiaduktu wciąż pozostaje niezrealizowany.

Prezydent Przepiera podkreśla, że zdobycie środków na ten projekt jest uzależnione od dostępności zewnętrznych źródeł finansowania. Zapewnia również, że GMS monitoruje możliwości pozyskania takich funduszy. Dodatkowo konieczne jest zawarcie porozumienia z PKP PLK, które jest właścicielem infrastruktury kolejowej oraz z PKP S.A., zarządzającym terenami przy torach.