Planowana sprzedaż terminala zbożowego Andreas w porcie szczecińskim budzi kontrowersje
Prywatny terminal zbożowy Andreas, który funkcjonuje na terenie portu w Szczecinie, może zmienić właściciela – amerykańską firmę produkującą kleje, jak informuje „Rzeczpospolita”. Jeżeli informacje o planowanej transakcji okażą się prawdziwe, miejsce elewatora zastąpią magazyny składników chemicznych. Eksperci wyrażają obawy, twierdząc, że to oznacza utratę jednego z kluczowych miejsc przeładunku polskich zbóż.
Terminal w Szczecinie jest ważnym punktem przeładunkowym dla zbóż pochodzących z regionów zachodniopomorskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Zdaniem ekspertów, cytowanych przez dziennik, sprzedaż i planowane zamknięcie terminalu będą niekorzystne dla rolników. Jego likwidacja wpłynie bezpośrednio na koszty transportu zbóż, które stanowią istotny element cenowości polskiego ziarna. Po zakończeniu działalności terminalu część plonów będzie musiała być przewożona do innych miejsc, z których niemiecki Mukran jest bliżej niż Gdynia.
Edward Kosmal z Solidarności Rolników Indywidualnych wyraża zaskoczenie sytuacją, przypominając wcześniejsze deklaracje o konieczności rozbudowy agroterminali nie tylko w Świnoujściu, ale także przy nabrzeżu Norweskim w Szczecinie. Kosmal podkreśla jednak, że „Andreas” nie był dużym terminalem. Rolnik zapowiada, że 6 czerwca na spotkaniu z prezesem Polskiej Grupy Spożywczej poruszy sprawę sprzedaży terminala.
Jarosław Rzepa, poseł na Sejm, uznaje tę kwestię za istotną, ale nie jest przekonany, że sprzedaż „Andreasa” osłabi pozycję rolników. Rzepa sugeruje możliwość pozytywnego rozwiązania sytuacji, mówiąc o ewentualnym przejęciu elewatora przez Polską Grupę Spożywczą. Poseł apeluje o baczne śledzenie sytuacji i podjęcie wszelkich działań, które pozwolą elewatorowi zachować polskiego właściciela.
Ministerstwo Infrastruktury publicznie odniosło się do doniesień o nadchodzącej zmianie właściciela terminala zbożowego w Szczecinie. W komunikacie Ministerstwa czytamy, że prywatna firma planuje nabyć udziały innego prywatnego podmiotu działającego w obrębie portu. Zamierza ona zmodernizować infrastrukturę magazynową produktów agro oraz powiększyć zdolności przeładunkowe nabrzeża. Zaznaczono, że w portach Szczecin i Świnoujście działa obecnie pięć terminali zbożowych, a obrót zbóż na zachodnim wybrzeżu jest bezpieczny. Ministerstwo zwraca uwagę na duże wzrosty w obrocie produktami agro od początku roku.
W międzyczasie rolnicy z województwa zachodniopomorskiego mają możliwość przewożenia zbóż do terminali w Kołobrzegu i Świnoujściu. Elewator w tym drugim mieście ma zostać w najbliższym czasie rozbudowany. Spółka OT Logistics planuje realizację tej inwestycji w 2023 roku, co pozwoli zwiększyć zdolności przeładunkowe terminalu agro w porcie morskim w Świnoujściu do ponad dwóch milionów ton.