Finansowanie na odnowienie szczecińskich tramwajów gwarantowane: Więcej komfortu i efektywności transportu miejskiego

Finansowanie na odnowienie szczecińskich tramwajów gwarantowane: Więcej komfortu i efektywności transportu miejskiego

Blisko 11 milionów złotych z miejskiego budżetu trafi do Tramwajów Szczecińskich, przeznaczone są na renowację kultowych żółtych tramwajów typu Tatra. Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki miejskiej, zapewnia, że wymienione środki finansowe posłużą do przeprowadzenia zmian technicznych i estetycznych, które mają na celu zwiększenie wygody pasażerów.

Tatry, które obecnie kursują po Szczecinie, swoje początki mają w Pradze. Produkcja większości z nich datuje się na lata 80., a niektóre na wczesne lata 90. Po pewnym czasie w Berlinie, Szczecin przyjął te tramwaje w latach 2006-14. Przez lata były poddawane pracom modernizacyjnym, jednak teraz nadszedł czas na kolejny etap ich odnowy.

Zakres projektowanego remontu obejmuje szeroki spektrum działań. Cztery przegubowe Tatry Kt4Dt zostaną gruntownie odświeżone, zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie. Motorniczy korzystać będą z nowych paneli operatorskich opartych na technologii dotykowej oraz nowych foteli. Wykonywana będzie wymiana siedzeń dla pasażerów, a tramwaje zostaną przemalowane w barwy kojarzące się z Floating Garden.

Planowane są także zmiany w układzie napędowym. Zostanie on zamieniony na falownikowy, co wiąże się z wymianą na nowe silniki trakcyjne asynchroniczne. Naprawiane będą także wózki napędowe, a dodatkowo zainstalowane zostaną nowe przetwornice, odbieraki prądu i akumulatory.

Cztery przegubowe Tatry będą dostosowane do jazdy jako dwuwagonowe składy. Każda jednostka posiada 33 miejsca siedzące i 66 stojących, więc połączone mogą pomieścić 198 osób, co będzie szczególnie przydatne podczas godzin szczytu na najbardziej ruchliwych trasach.

Miasto planuje również przeprowadzić gruntowny remont 12 wózków krótszych wagonów Tatr T6A2. Jak podkreśla Wojciech Jachim, celem tych prac jest zminimalizowanie ryzyka poważnych uszkodzeń i wynikającego z nich wykluczenia pojazdów z eksploatacji.

Zatwierdzony projekt zmian budżetowych zakłada, że Tramwaje Szczecińskie otrzymają 10,9 mln zł na planowane prace remontowe. Źródłem finansowania będą między innymi środki w wysokości 351 mln zł z planowanej długoterminowej pożyczki w Banku Gospodarstwa Krajowego, wspierającej ekologiczną transformację miast. Miasto zapewnia, że pożyczka ta zostanie zaciągnięta pod bardzo korzystnymi warunkami.