Zastrasza nas podwyżka cen biletów w publicznej komunikacji miejskiej w Szczecinie: Czy konieczne jest dostosowanie cen?
Według Marcina Biskupskiego, zastępcy prezydenta Szczecina, nadchodzą znaczne zmiany w strukturze połączeń miejskich, które mogą wymagać trudnych decyzji dotyczących opłat za bilety. Radny Krzysztof Romianowski wyraził obawy, że potencjalne wzrosty cen nie będą sprzyjać popularności usług komunikacyjnych miasta.
Miejscowi radni przyznają, że kwestia zwiększenia cen biletów nie była jeszcze omawiana w ich klubach. Jednak radny Wojciech Dorżynkiewicz zauważa, że ceny biletów utrzymują się na stałym poziomie od wielu lat, podczas gdy koszty prądu, benzyny i pracy wzrosły. Przystosowanie cen może być niezbędne, aby zapewnić efektywne funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Szczecinie. Obecnie system jest niedofinansowany, sprzęt się starzeje i często brakuje czystości. Potrzebne jest zwiększenie liczby połączeń i nowych tras. Jak powiedział Dorżynkiewicz, nawet Salomon nie będzie w stanie nic zrobić z pustymi kasami.
Zdaniem Piotra Kęsika, radnego z klubu Koalicji Samorządowej Piotra Krzystka, chociaż obecnie nie ma takich planów, podwyżki cen biletów wydają się być nieuniknione. Twierdzi on, że to wyzwanie, z którym prezydent Łukasz Kadłubowski będzie musiał się zmierzyć. Kęsik dodaje, że zmiany w strukturze połączeń i przypuszczalne podwyżki mogą być wynikiem wprowadzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
W Szczecinie obecnie obowiązują jedne z najniższych opłat za komunikację miejską. Miesięczny bilet sieciowy na wszystkie linie zwykłe i nocne kosztuje 80 zł (ulgowy 40 zł), a bilet 15-minutowy na wszystkie linie zwykłe kosztuje 2 zł, a na linie pospieszne – 4 zł.
Jednak Krzysztof Romianowski, przewodniczący Klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości, uważa, że zwiększenie opłat za bilety komunikacji miejskiej jest złym pomysłem. Twierdzi, że w obecnej sytuacji, kiedy od 1 lipca rząd Koalicji Obywatelskiej podnosi ceny za prąd, dodatkowe opłaty są błędem.
Podkreśla, że podwyżki nie będą przyczyniać się do zwiększenia popularności komunikacji miejskiej. Romianowski twierdzi, że obecne ceny są odpowiednie i są skuteczne. Sugeruje, że Koalicja Obywatelska stawia na pierwszym miejscu drenaż kieszeni mieszkańców. Uważa, że publiczna komunikacja miejska powinna zostać całkowicie przemodelowana. Miasto powinno określić priorytety i kierunki rozwoju tak, jak w innych miastach europejskich. Zdaniem Romianowskiego, zwiększanie opłat na pewno nie jest dowodem na to, że ktoś ma dobrą wizję komunikacji dla miasta.
Jeśli Urząd Miasta postanowi podwyższyć ceny biletów, będzie to pierwsza taka zmiana od 2012 roku. Prezydent Piotr Krzystek wielokrotnie podkreślał, że Szczecin jest jednym z nielicznych miast, które przez ostatnie lata nie zwiększyło opłat za korzystanie z komunikacji miejskiej.