Pociągi do Gryfina i Zielonej Góry powracają na odnowioną trasę: Otwarcie nowego mostu kolejowego

Pociągi do Gryfina i Zielonej Góry powracają na odnowioną trasę: Otwarcie nowego mostu kolejowego

Od dnia 10 grudnia, sieć kolejowa w kierunku dwóch miast – Gryfina i Zielonej Góry – została przywrócona do jej pierwotnej trasy. To możliwe dzięki otwarciu nowo wybudowanego mostu kolejowego nad rzeką Regalicą, położonego w szczecińskich Podjuchach.

Stara konstrukcja mostu została zamknięta pod koniec stycznia bieżącego roku i później zdemontowana. Jedynie historyczny element zwodowy pozostał, chroniony ze względu na swoją wartość zabytkową. W międzyczasie pociągi kursowały przez Dąbie, znacznie wydłużając czas podróży do Gryfina do ponad 40 minut. Obecnie, dzięki otworzeniu nowego mostu, przejazd skrócił się do zaledwie kilkunastu minut.

Zupełnie nowa konstrukcja mostu znajduje się nieco na północ od poprzedniej lokalizacji. Most jest teraz wyższy, z prześwitem wynoszącym 6,20 metra, co zapewnia rozwiązanie dotychczasowych problemów żeglugowych. Dodatkowo, nowa struktura umożliwia prowadzenie ruchu na dwóch torach, w przeciwieństwie do poprzedniej jednotorowej.

Inwestycja nie ograniczyła się tylko do samego mostu. Zmieniono także otoczenie konstrukcji, budując nowe dojazdy ze względu na wyższe położenie mostu. Inne prace obejmowały przebudowę stacji Szczecin Podjuchy.

Całkowity koszt projektu wyniósł około 282 milionów złotych netto. Zamawiającymi były Wody Polskie i PKP PLK, a środki finansowe pochodziły z Banku Światowego, Unii Europejskiej oraz budżetu państwa.