Radni Szczecina zainwestowali 1,5 mln złotych w rozbudowanie sieci kolejowej w regionie

Radni Szczecina zainwestowali 1,5 mln złotych w rozbudowanie sieci kolejowej w regionie

Decyzja o przekazaniu 1,7 mln złotych na ekspansję lokalnej sieci kolejowej przez radnych Szczecina została ogłoszona. Dzięki temu zwiększy się liczba dostępnych połączeń pociągów od 10 marca.

Podczas krótkiej sesji Rady Miasta Szczecin, która trwała ledwie kilka minut, aż 20 radnych poparło decyzję o przekazaniu 1 755 116 zł na dodatkowe połączenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Tylko jeden radny wstrzymał się od głosu. Całkowita suma dotacji od wszystkich gmin tworzących Szczeciński Obszar Metropolitalny wynosi 4 360 138 zł. Miasto Stargard i gminy Goleniów oraz Gryfino przeznaczyły na ten cel po 854 000 zł każda. Dodatkowo, gminy Kobylanka i Stargard przeznaczą na przejazdy SKM kwotę po 22 000 złotych. Umożliwi to uruchomienie 14 par pociągów: cztery pary na trasie S1 Szczecin Stargard, sześć par na trasie S3 Szczecin Gryfino i cztery pary na trasie S2 Szczecin Goleniów.

Województwo Zachodniopomorskie będzie odpowiedzialne za organizację przewozów aglomeracyjnych na trasach SKM, a poszczególne gminy partnerskie mają przekazać na ten cel dotacje.

Władze samorządowe porozumiały się również w sprawie miesięcznego biletu metropolitalnego, który będzie dostępny od 1 września 2024 roku. Szczegóły finansowe oferty zostaną ujawnione podczas wakacji.

Plan zakłada, że początkowo bilet będzie jedynie okresowy i można go będzie kupować zależnie od potrzeb – np. na komunikację miejską w Szczecinie oraz przejazd pociągiem do Goleniowa czy Stargardu i komunikację w Stargardzie. Bilet metropolitalny ma kosztować mniej niż suma cen pojedynczych biletów, aby zachęcić pasażerów do jego zakupu. Będzie możliwość doładowania biletu na Szczecińską Kartę Metropolitalną lub inne nośniki elektroniczne. Biletomaty nie będą obsługiwać płatności gotówką, aby obniżyć koszty. Urządzenia już są w Szczecinie i będą montowane na przystankach od początku roku. System jest zsynchronizowany z systemem Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego – informuje Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

PKP PLK informuje, że nowe przystanki na trasach do Gryfina, Stargardu i Goleniowa zostaną oddane do użytku w pierwszej połowie 2024 roku. Na przykład przystanek Szczecin Łasztownia i Szczecin Dunikowo rozpoczną działanie od czerwca. Wyjątkiem jest stacja Szczecin Dąbie oraz przystanek Szczecin Zdroje, gdzie zakończenie prac planowane jest do końca marca 2025 roku. Pociągi ruszą do Polic najpóźniej.

„Planujemy zakończyć prace w IV kwartale 2025 roku, a pociągi w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej powinny ruszyć na przełomie 2025 i 2026 roku” – mówi Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.