Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina: wyzwanie dla inżynierów i ochrony środowiska

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina: wyzwanie dla inżynierów i ochrony środowiska

Do realizacji projektu Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie wymaganych aż 8 milionów metrów sześciennych surowców budowlanych, takich jak stal czy cement. Projektanci zadbali o to, aby cały proces budowy przebiegał w sposób przyjazny dla środowiska. Informacje na ten temat ujawnili w reportażu „ZOŚKA ABC” na antenie Radia Szczecin.

Na trasie długości 50 kilometrów, ciągnącej się od Goleniowa do Kołbaskowa, powstanie ponad 200 miejsc umożliwiających bezpieczną migrację zwierząt. Jak mówi Krystian Fryszkowski z biura Voessing Polska, to najbardziej zaawansowany pod tym kątem projekt w kraju.

Przy budowie trasy pojawiają się różne wyzwania, zależne od konkretnego odcinka. Na przykład, na terenach nawodnionych w okolicach Goleniowa konieczne jest stworzenie specjalnej drogi dojazdowej do przyszłego miejsca budowy. Jak wyjaśnia Fryszkowski, tereny te są obecnie nasycone wilgocią niczym gąbka i stanowią dom dla różnych gatunków płazów, o które także trzeba zadbać.

Trasa budowana jest z myślą o obsłudze Zakładów Chemicznych Police i planowanego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu, tak aby ciężarówki mogły omijać centrum Szczecina. Jak podkreśla Piotr Szczepański z biura Databout, nawierzchnia musi być przystosowana do ruchu ciężkiego transportu, który generuje znaczne obciążenie dla drogi.

Na opracowanie projektu przewidziano czas do końca lutego przyszłego roku. Na realizację inwestycji rząd zarezerwował już 500 milionów złotych. Po etapie projektowania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpocznie wykupywanie gruntów pod budowę trasy.